Hodnocení
9,5¶
Malus/Bonus¶
Doporučení¶
- hlavní zkušenost: význam komunikace se zákazníkem, prototypování/vizuální návrhy (IKIWISI), správa priorit (zvlášť při souběžném dodávání nutných vstupů zákazníkem)
Tým a komunikace¶
- negativa
- komunikace se zákazníkem
- často věci předpokládané, vyčtené z kontextu, nedovyjasněné bez explicitního doptávání
- chyba není zcela jen na straně týmu, ale do jisté míry sdílená
- pozitiva
- komunikace v týmu
- spolupráce
- souběh Ing. a Bc. studentů
- zapojení zákazníka do Redmine (i vlastní úkoly) a Teams
- hodnocení: Slušné (2)
Projekt¶
- negativa
- na začátku dojem od zákazníka, že je vše ready, ve skutečnosti se spousta dodělávala za běhu/měnila pod rukama (krom komunikace, ne chyba týmu)
- pozitiva
- LCO v 1. iteraci, LCA ve 3., IOC v 5., REL v 6.
- odchýlení od plánu ve 3. iteraci dohnáno ve 4.
- vypořádání se s dodávkami BE funkčnosti od zákazníka postupně (v druhé půce projektu) a absence (/zbytečnosti existující) dokumentace
- další komentáře
- Celkový strávený čas [h] - 348
- přesah kvůli postupným dodávkám od zákazníka a tím větší zátěži na komunikaci
- hodnocení: Excelentní (3)
Postupy a praktiky¶
- negativa
- burndown ukazuje konvergenční body k ideále na konci iterací
- problém s přenositelností mezi prohlížeči ve 3. iteraci - mělo být 1) riziko, 2) předmět srovnávání knihoven, 3) součást executable architecture a odstraňování technických rizik (nakonec vyřešeno)
- pozitiva
- live doladění vizuálu při určité konfiguraci runtime prostředí (poslední 2 commity)
- analýza srovnání knihoven
- příprava na schůzky ve wiki
- standupy
- retrospektivy
- zapracovávání feedbacku
- odhad na škále projektu jen o cca 10h podhodnocený
- zájem o bezpečnost, ač se řeší jen FE a je to na straně zákazníka - naivita zákazníka stylem "nikdo nezadá souřadnice ve špatném formátu"
- hodnocení: Slušné (2)
Technická kvalita¶
- negativa
- absence CI/CD - byl záměr, ale komplikace to neumožnili včas
- na začátku problém s kategorizací/typy ticketů, občas ujela konvence branchí a commit message, trasování ticketů na začátku jednostranné, první iterační tag přes commit message
- pozitiva
- produkt, archiv, formulář, protokol
- dokumentace (instalační, uživatelská, produktová)
- testy unit + user (scénáře)
- iterační tagy (od 4. iterace)
- důsledný formát commit message, feature branche, mergování, trasovatelnosti commitů
- responzivita produktu nad rámec MVP
- Redmine a repo řádně uzavřeny
- Vize tématicky dobrá na první pokus
- Technická specifikace (architektura) - ERA, celkový návrh, technologie
- příprava na předávku ve wiki
- konvence na Redmine, repo a kód
- staging server (Open Nebula)
- od 2. iterace velmi kompetentní používání nástrojů
- zápisy schůzek
- hodnocení: Slušné - Excelentní (2,5)
Otázky na tým (post-mortem review)¶
- Co nevyhovovalo, nefungovalo, komplikovalo život
- komunikace se zákazníkem (oboustranný problém), nejasnost požadavků, nevyhobující podklady
- časově náročná administrativa
- systém hodnocení od zákazníka
- V čem vidí tým největší přínos, co se naučili
- proces (po proniknutí do něj), mentor
- řádné vedení VCS
Použitý proces¶
ASWI std
Artefakty předané týmem¶
- Předávací protokol - ANO
- Archiv projektu - ANO
Datum schůzky (uzávěrky)¶
2.6.2021
Hodnocení
12¶
Malus/Bonus¶
n/a
Doporučení¶
- nad hodnocením zákazníka bude ještě diskuze mezi ním a mentorem, což může vést k úpravě hodnocení
Průběh a stav projektu¶
- pozitiva
- REL - předávka aplikace, dokumentace, otestování, deploy
- hodnocení: skvělé 3
Iterace¶
- pozitiva
- retrospektiva
- náplň, scope, odhad, cíle ok
- hodnocení: skvělé 3
Technická kvalita¶
- pozitiva
- dokončení dokumentací
- komentování kódu
- testování
- deployment
- produkt, protokol (předaný Redmine), formulář, archiv
- live doladění vizuálu při určité konfiguraci runtime prostředí (poslední 2 commity)
- trasování, commit message, feature branches, iterační tagy, vše smergováno do master = uzavřeno
- příprava na předání na wiki
- uzavřeno v Redmine
- hodnocení: skvělé 3
Postupy a praktiky¶
- pozitiva
- dvojakost jazyka commit message, důvody
- short summary v CZ protože název ticketu
- description v ENG protože úzus
- hodnocení: skvělé 3
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
2.6.2021
Hodnocení
11¶
Malus/Bonus¶
- potenciálně dokumentace (inst., prog., user)
Doporučení¶
n/a
Průběh a stav projektu¶
- pozitiva
- předaná beta-verze (všechny UC), testováno, prvotní verze dokumentací
- --> IOC
- zbývá refactor, dodělat docs, bugfix
- hodnocení: skvělé 3
Iterace¶
- pozitiva
- retrospektiva, náplň, cíle splněny, odhady, burndown
- velký scope (75h)
- plán na poslední iteraci (už rozpracovaná) - menší rozsah (logcky - dodělávky a admin)
- hodnocení: skvělé 2,5
Technická kvalita¶
- pozitiva
- responzivita (tak jak šlo) nad rámec MVP
- téměř kompletní okomentování kódu
- kompletní testování
- instalační, programátorská a uživatelská dokumentace
- testovací scénáře + implementace
- bugfixy
- dorozepsány UC
- trasování, branche, tagy
- hodnocení: skvělé 3
Postupy a praktiky¶
- pozitiva
- nízkoprioritní požadavek vypuštěn - po analýze (protiřečil si s podstatnějším)
- reakce na minule, lepší rozložení v čase
- jinak už jízda v zajetých kolejích
- standupy
- hodnocení: skvělé 2,5
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
21.5.2021
Hodnocení
9,5¶
Malus/Bonus¶
n/a
Doporučení¶
- testování je nutné ale jde o to promyslet do jaké míry je v kontextu projektu možné
- paralelní, na sobě závislé týmy je cenná zkušenost, + v projektu se dobře projevil význam oboustraně otevřené a jasné komunikace
- na začátku dojem od zákazníka, že je vše ready, ve skutečnosti se spousta dodělávala za běhu/měnila pod rukama
Průběh a stav projektu¶
- pozitiva
- vykrystalizovaná akceptační kritéria
- posun ve funkčnosti na základě minulého dema
- pokryta většina UC
- v příští iterace IOC + finální 1týdenní iterace na uzávěrku
- po nějaké delší době (projekt je malý) vypořádání se se současnou prací týmu na FE a zákazníka na FE
- výrazné dohnání skluzu až na několik nízkých priorit - téměř zpět na původním plánu
- zapracování feedbacku z minula
- hodnocení: slušné 2
Iterace¶
- pozitiva
- retrospektiva ok
- cíle hrubě splněny (pár nižší priorit přeplánováno)
- odhad je v relaci
- 60h, náplň odpovídá
- validní plán 5. iterace - už teď 1/3 hotová
- další komentáře
- burndown +- rock-edge, ale dáno okolnostmi/retro/diskuze
- hodnocení: skvělé 2,5
Technická kvalita¶
- pozitiva
- iterační tag (duplikát možná kvůli procesu natahování repo dat do Redmine)
- branche, commit messages, trasování commitů
- testovat se chce, jen jsou poměrně úzké možnosti jak -> možná jediná schůdná jsou manuální FE testy podle test casů
- vyřešení problému s přenositelností mezi prohlížeči - různé formáty datumu
- produkt doznal viditelného vylepšení
- další komentáře
- kategorizace ticketů stále není jasná, ale v tuhle chvíli už je nepodstatná, správně se zaměřuje hlavně na produkt
- skokové vykazování času má v tomto případě svoje důvody
- hodnocení: skvělé 2,5
Postupy a praktiky¶
- pozitiva
- v retro zlepšení práce s VCS
- zájem o bezpečnost, ač se řeší jen FE a je to na straně zákazníka - naivita zákazníka stylem "nikdo nezadá souřadnice ve špatném formátu"
- odstranění PNJ :)
- dotazy na to co je třeba, nespoléhá se na backend
- každý endpoint jiný formát data
- informace o doimplementovaných BE endpointech roztříštěné mezi kanály - momentálně už se povedlo dokonvergovat ke snesitelnému stavu
- zákazník upravil wiki a nedal o tom nikomu vědět - odhalilo se náhodou
- studium dokumentace se ukázalo jako zbytečné - neodpovídala realitě
- hodnocení: skvělé 2,5
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
7.5.2021
Hodnocení
7¶
Malus/Bonus¶
n/a
Doporučení¶
- zjistit řádný a mezní termín odevzdání, domluvit s p. Bradou možnost zkoušky bez zápočtu (kvůli Bc studentům) a následně přemýšlet o přidání iterace (třeba i zkrácené)
- nespoléhat na vyčtení věcí z kontextu, pocit, předpoklady a radši se na všechno vždy explicitně zeptat
- nejasnosti, i když momentálně nepředstavují blockery, hlásit/řešit se zadavateli okamžitě místo čekání na demo
- zákazníkovi tickety vyhodit mimo iterace (pokud to nepotřebuje on), aby nezkreslovali statistiky - pokud nejde, počítat s jejich přítomností při monitoringu pokroku
Průběh a stav projektu¶
- negativa
- komunikace ven místy pokulhává - příliš se předpokládá a usuzuje s kontextu místo explicitní dotazu/vyjasnění
- pozitiva
- LCA
- komunikace uvnitř týmu ok
- přes dolazování požadavků za pochodu (viz níže) projekt overall on-track
- dělba práce
- hodnocení: slušné 2
Iterace¶
- negativa
- nejasnost v prioritách
- tým čekal na endpointy
- podle zákazníka mohl v mezičase dělat na GUI
- díky specializaci členů týmu a propojenosti řešení to ale brzdilo i je (nevědělo ani jaké budou vstupní/výstupní typy dat, takže GUI nešlo stavět)
- řešení mělo být 1) jasná komunikace zákazníkovi o návaznosti prací a např. ujasnění dat pro endpointy ještě před jejich implementací, 2) prototypování - kreslení GUI, příprava toho, co na datech nestojí, 3) přeplánování podle okolností
- burndown špatný (sráz na konci) kvůli čekání na vstupy zákazníka a plánu, který na to nereagoval (viz předchozí bod)
- plán další iterace se zdá neúplný (myšleno v ticketech - 27h, i když ve wiki spíš jen cíle) - navíc už teď je ve skluzu
- mírné podhodnocení odhadů
- pozitiva
- retrospektiva validní
- náplň, cíle, splněny ok
- další komentáře
- čekání na vstupy zákazníka iteraci poznamenalo, ale nemuselo tolik
- demo a review týden po konci iterace (časová situace zákazníka)
- hodnocení: slušné 1,75
Technická kvalita¶
- negativa
- neni CI/CD - byl záměr, ale pro ostatní věci se nestihlo a teď už nemá cenu
- výsledkem je ale závislost na "nezapomenutí" na ruční deploy na staging server
- návrh GUI vznikl vnitřní diskuzí týmu na základě "dojmu" z komunikace se zákazníkem
- obzvlášť u takto GUI-heavy projektu jsou GUI prototypy/vizualizace (byť i kreslené) velmi žádoucí --> vede na méně rozporů v představách obou stran a menší nutnosti předělávání - zpětně nemá cenu dodělávat/dodávat, když už existuje live demo
- problém s přenositelností mezi prohlížeči - mělo být 1) riziko, 2) předmět srovnávání knihoven, 3) součást executable architecture a odstraňování technických rizik
- iterační tag formou commit message merge commitu - obtížně by se dohledával (navíc je týden po konci iterace)
- zápisy schůzek končí 18.4.
- pozitiva
- staging server s přístupem pro zadavatele
- iterační tag alespoň existuje
- různé významové odrážky v commit message (+,-,*)
- zpřesnění technické specifikace
- používání description a komentářů ticketů
- trasovatelnost commitů
- hodnocení: slušné 1,75
Postupy a praktiky¶
- negativa
- demo
- křížení jazyků v commit messages (podle konvencí) občas ujede, stejně jako užívání branchí
- některé věci se zdají, že se daly řešit dříve konkrétním dotazem na zákazníka (lze i mimo demo; např. 2 uživatelé zdánlivě se stejnými právy, return code u mazání unit, endpointy pro mazání)
- "jak to deláme každý zvlášt" - proto je třeba se jednotit na návrzích, postupech, rozhraních atd.
- nejasné používání typu ticketů - konvence to neřeší, většina se dá usoudit, ale ne rozdíl Enhancement vs. Feature
- pozitiva
- příprava schůzek na wiki
- standupy
- pokračování v tom, co fungovalo z minula
- další komentáře
- krystalizace požadavků na demu - (+) dobře že probíhá a řeší se konkrétní dotazy, (-) možné podcenění analýzy, díky které to mohlo být dříve
- hodnocení: slušné 1,5
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
27.4.2021
Hodnocení
10¶
Malus/Bonus¶
n/a
Doporučení¶
- mentor se pokusí angažovat v postrčení zákazníka, který blokuje postup (čeká se dokonce i na jeho implementaci, na kterou má tým navázat)
Průběh a stav projektu¶
- pozitiva
- drtivá většina feedbacku z minula zakomponována
- z pohledu týmu uděláno, co šlo
- nástroje nyní používány velmi kompetentně
- další komentáře
- "skoro" LCA - zbývá dotažení spustitelné architektury
- blockery ze strany zákazníka, nutnost podrobných callů (zvětšují zátěž) i čekání na implementaci z jeho strany (nejde pořádně naplánovat další iteraci)
- hodnocení: skvělé 2,5
Iterace¶
- pozitiva
- náplň ok, vzhledem ke scopu, odhadování dobré
- cíle splněny, retrospektiva relevantní
- další komentáře
- 2 úkoly přeplánovány
- hodně stráveného času díky nutnosti velkých domluv se zákazníkem
- na příští iteraci málo naplánováno díky čekání na vstupy od zákazníka
- burndown ovlivněn čekáním na zákazníka
- hodnocení: skvělé 2,5
Technická kvalita¶
- negativa
- pozitiva
- dodělán plán projektu
- přeplánování úkolů
- práce s úkoly obecně
- Technická specifikace (architektura) - ERA, celkový návrh, technologie
- napravené trasování ticket-commit
- hodnocení: slušné 2
Postupy a praktiky¶
- pozitiva
- detailní konvence
- z většiny dolazeny na základě feedbacku z minula
- hodnocení: skvělé 3
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
12.4.2021
Hodnocení
8¶
Malus/Bonus¶
n/a
Doporučení¶
- dávat prostor po vyjádření po projití menších celků (jak zákazníkovi, tak při týmových schůzkách)
- milníky v interní komunikaci týmu jsou zbytečné, pokud je všichni nechápou stejně
- šablonu pro retrospektivu nebrat jako předpis, jen námět témat
- oddělit promítání a psaní poznámek na schůzkách
- dodělat obousměrnou vazbu commit-issue
Průběh a stav projektu¶
- negativa
- nejasná akceptační kritéria - rozlišit nutné vs. nice-to-have věci (ty druhé třeba i navrhnout sami)
- pozitiva
- komunikace se zadavatelem skvělá ze strany týmu
- LCO
- řešení staging serveru
- další komentáře
- zákazník pozdě reagoval, což mělo negativní dopady, viz níže
- hodnocení: slušné 2
Iterace¶
- negativa
- v plánu na další iteraci chybí zachycení návrhu
- pozitiva
- relevantní cíle, splněny, náplň ok, scope ok, odhady dobré
- další komentáře
- burndown špatný vinou pozdní reakce zákazníka
- baseline architektura zřejmě pokryta plánovanými implementačními úkoly na 2. iteraci - momentálně není možné zcela posoudit
- hodnocení: slušné 2
Technická kvalita¶
- negativa
- pozdní vykazování
- Vize obsahuje i věci více technické (diagram, rozhraní -> architektura), ale částečně dáno jednodušší prezentací
- trasovatlenost commit-ticket jen jednostraná
- plán projektu specifikuje jen počet iterací a data bez jejich high-level cílů
- pozitiva
- plán využít parent tasků, které si každý sám rozdrobí
- Vize pokrývá všechno co má (i když možná lehce)
- řešení staging serveru přes Open Nebula (CIV)
- formát commit message, větve
- používání description a komentářů
- hodnocení: slušné 2
Postupy a praktiky¶
- negativa
- na demo neposlané podklady předem, neřešeno, co čekat příště
- plánování nezohledňuje scope iterace
- konvence neobsahují kategorizaci úkolů, Git konvence (, konvence kódu)
- pozitiva
- promítání a rekapitulace v retrospektivě
- zapojení zákazníků do Teams a Redmine
- průběh dema, řešené věci (problémová data, specifikace uživatelů, priority)
- aktivní snahy o řešení problému responsivity zákazníka -> pro jistotu domluva na pravidelné schůzky na řešení problémů kažý týden + stanovení pravidelného termínu
- aktivní účast všech členů na demu každý ve své "doméně"
- plánování zohledňuje priority
- posun hranice iterací z neděle na úterý adekvátní okolnostem
- konvence obsahují filtrování meetingů, zakládání a zpracovávání issues, workflow, časosběrné úkoly, komunikaci
- zápisy ze schůzek, knowledge base o rozhraních a knihovnách
- další komentáře
- plánování 3. den iterace díky neresponzivitě zákazníka
- hodnocení: slušné 2
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
24.3.2021