Projekt

Obecné

Profil

Novinky

Hodnocení projektu (draft)

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
9,5

Malus/Bonus

  • (Dokumentace +2)

Doporučení

  • hlavní zkušenost: význam komunikace se zákazníkem, prototypování/vizuální návrhy (IKIWISI), správa priorit (zvlášť při souběžném dodávání nutných vstupů zákazníkem)

Tým a komunikace

  • negativa
    • komunikace se zákazníkem
      • často věci předpokládané, vyčtené z kontextu, nedovyjasněné bez explicitního doptávání
      • chyba není zcela jen na straně týmu, ale do jisté míry sdílená
  • pozitiva
    • komunikace v týmu
    • spolupráce
    • souběh Ing. a Bc. studentů
    • zapojení zákazníka do Redmine (i vlastní úkoly) a Teams
  • hodnocení: Slušné (2)

Projekt

  • negativa
    • na začátku dojem od zákazníka, že je vše ready, ve skutečnosti se spousta dodělávala za běhu/měnila pod rukama (krom komunikace, ne chyba týmu)
  • pozitiva
    • LCO v 1. iteraci, LCA ve 3., IOC v 5., REL v 6.
    • odchýlení od plánu ve 3. iteraci dohnáno ve 4.
    • vypořádání se s dodávkami BE funkčnosti od zákazníka postupně (v druhé půce projektu) a absence (/zbytečnosti existující) dokumentace
  • další komentáře
    • Celkový strávený čas [h] - 348
      • přesah kvůli postupným dodávkám od zákazníka a tím větší zátěži na komunikaci
  • hodnocení: Excelentní (3)

Postupy a praktiky

  • negativa
    • burndown ukazuje konvergenční body k ideále na konci iterací
    • problém s přenositelností mezi prohlížeči ve 3. iteraci - mělo být 1) riziko, 2) předmět srovnávání knihoven, 3) součást executable architecture a odstraňování technických rizik (nakonec vyřešeno)
  • pozitiva
    • live doladění vizuálu při určité konfiguraci runtime prostředí (poslední 2 commity)
    • analýza srovnání knihoven
    • příprava na schůzky ve wiki
    • standupy
    • retrospektivy
    • zapracovávání feedbacku
    • odhad na škále projektu jen o cca 10h podhodnocený
    • zájem o bezpečnost, ač se řeší jen FE a je to na straně zákazníka - naivita zákazníka stylem "nikdo nezadá souřadnice ve špatném formátu"
  • hodnocení: Slušné (2)

Technická kvalita

  • negativa
    • absence CI/CD - byl záměr, ale komplikace to neumožnili včas
    • na začátku problém s kategorizací/typy ticketů, občas ujela konvence branchí a commit message, trasování ticketů na začátku jednostranné, první iterační tag přes commit message
  • pozitiva
    • produkt, archiv, formulář, protokol
    • dokumentace (instalační, uživatelská, produktová)
    • testy unit + user (scénáře)
    • iterační tagy (od 4. iterace)
    • důsledný formát commit message, feature branche, mergování, trasovatelnosti commitů
    • responzivita produktu nad rámec MVP
    • Redmine a repo řádně uzavřeny
    • Vize tématicky dobrá na první pokus
    • Technická specifikace (architektura) - ERA, celkový návrh, technologie
    • příprava na předávku ve wiki
    • konvence na Redmine, repo a kód
    • staging server (Open Nebula)
    • od 2. iterace velmi kompetentní používání nástrojů
    • zápisy schůzek
  • hodnocení: Slušné - Excelentní (2,5)

Otázky na tým (post-mortem review)

  • Co nevyhovovalo, nefungovalo, komplikovalo život
    • komunikace se zákazníkem (oboustranný problém), nejasnost požadavků, nevyhobující podklady
    • časově náročná administrativa
    • systém hodnocení od zákazníka
  • V čem vidí tým největší přínos, co se naučili
    • proces (po proniknutí do něj), mentor
    • řádné vedení VCS

Použitý proces

ASWI std

Artefakty předané týmem

  • Předávací protokol - ANO
  • Archiv projektu - ANO

Datum schůzky (uzávěrky)

2.6.2021

Hodnocení 6. iterace

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
12

Malus/Bonus

n/a

Doporučení

  • nad hodnocením zákazníka bude ještě diskuze mezi ním a mentorem, což může vést k úpravě hodnocení

Průběh a stav projektu

  • pozitiva
    • REL - předávka aplikace, dokumentace, otestování, deploy
  • hodnocení: skvělé 3

Iterace

  • pozitiva
    • retrospektiva
    • náplň, scope, odhad, cíle ok
  • hodnocení: skvělé 3

Technická kvalita

  • pozitiva
    • dokončení dokumentací
    • komentování kódu
    • testování
    • deployment
    • produkt, protokol (předaný Redmine), formulář, archiv
    • live doladění vizuálu při určité konfiguraci runtime prostředí (poslední 2 commity)
    • trasování, commit message, feature branches, iterační tagy, vše smergováno do master = uzavřeno
    • příprava na předání na wiki
    • uzavřeno v Redmine
  • hodnocení: skvělé 3

Postupy a praktiky

  • pozitiva
    • dvojakost jazyka commit message, důvody
      • short summary v CZ protože název ticketu
      • description v ENG protože úzus
  • hodnocení: skvělé 3

Použitý proces

ASWI std

Datum schůzky

2.6.2021

Hodnocení 5. iterace

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
11

Malus/Bonus

  • potenciálně dokumentace (inst., prog., user)

Doporučení

n/a

Průběh a stav projektu

  • pozitiva
    • předaná beta-verze (všechny UC), testováno, prvotní verze dokumentací
    • --> IOC
    • zbývá refactor, dodělat docs, bugfix
  • hodnocení: skvělé 3

Iterace

  • pozitiva
    • retrospektiva, náplň, cíle splněny, odhady, burndown
    • velký scope (75h)
    • plán na poslední iteraci (už rozpracovaná) - menší rozsah (logcky - dodělávky a admin)
  • hodnocení: skvělé 2,5

Technická kvalita

  • pozitiva
    • responzivita (tak jak šlo) nad rámec MVP
    • téměř kompletní okomentování kódu
    • kompletní testování
    • instalační, programátorská a uživatelská dokumentace
    • testovací scénáře + implementace
    • bugfixy
    • dorozepsány UC
    • trasování, branche, tagy
  • hodnocení: skvělé 3

Postupy a praktiky

  • pozitiva
    • nízkoprioritní požadavek vypuštěn - po analýze (protiřečil si s podstatnějším)
    • reakce na minule, lepší rozložení v čase
    • jinak už jízda v zajetých kolejích
    • standupy
  • hodnocení: skvělé 2,5

Použitý proces

ASWI std

Datum schůzky

21.5.2021

Hodnocení 4. iterace

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
9,5

Malus/Bonus

n/a

Doporučení

  • testování je nutné ale jde o to promyslet do jaké míry je v kontextu projektu možné
  • paralelní, na sobě závislé týmy je cenná zkušenost, + v projektu se dobře projevil význam oboustraně otevřené a jasné komunikace
    • na začátku dojem od zákazníka, že je vše ready, ve skutečnosti se spousta dodělávala za běhu/měnila pod rukama

Průběh a stav projektu

  • pozitiva
    • vykrystalizovaná akceptační kritéria
    • posun ve funkčnosti na základě minulého dema
    • pokryta většina UC
    • v příští iterace IOC + finální 1týdenní iterace na uzávěrku
    • po nějaké delší době (projekt je malý) vypořádání se se současnou prací týmu na FE a zákazníka na FE
    • výrazné dohnání skluzu až na několik nízkých priorit - téměř zpět na původním plánu
    • zapracování feedbacku z minula
  • hodnocení: slušné 2

Iterace

  • pozitiva
    • retrospektiva ok
    • cíle hrubě splněny (pár nižší priorit přeplánováno)
    • odhad je v relaci
    • 60h, náplň odpovídá
    • validní plán 5. iterace - už teď 1/3 hotová
  • další komentáře
    • burndown +- rock-edge, ale dáno okolnostmi/retro/diskuze
  • hodnocení: skvělé 2,5

Technická kvalita

  • pozitiva
    • iterační tag (duplikát možná kvůli procesu natahování repo dat do Redmine)
    • branche, commit messages, trasování commitů
    • testovat se chce, jen jsou poměrně úzké možnosti jak -> možná jediná schůdná jsou manuální FE testy podle test casů
    • vyřešení problému s přenositelností mezi prohlížeči - různé formáty datumu
    • produkt doznal viditelného vylepšení
  • další komentáře
    • kategorizace ticketů stále není jasná, ale v tuhle chvíli už je nepodstatná, správně se zaměřuje hlavně na produkt
    • skokové vykazování času má v tomto případě svoje důvody
  • hodnocení: skvělé 2,5

Postupy a praktiky

  • pozitiva
    • v retro zlepšení práce s VCS
    • zájem o bezpečnost, ač se řeší jen FE a je to na straně zákazníka - naivita zákazníka stylem "nikdo nezadá souřadnice ve špatném formátu"
    • odstranění PNJ :)
      • dotazy na to co je třeba, nespoléhá se na backend
      • každý endpoint jiný formát data
      • informace o doimplementovaných BE endpointech roztříštěné mezi kanály - momentálně už se povedlo dokonvergovat ke snesitelnému stavu
      • zákazník upravil wiki a nedal o tom nikomu vědět - odhalilo se náhodou
      • studium dokumentace se ukázalo jako zbytečné - neodpovídala realitě
  • hodnocení: skvělé 2,5

Použitý proces

ASWI std

Datum schůzky

7.5.2021

Hodnocení 3. iterace

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
7

Malus/Bonus

n/a

Doporučení

  • zjistit řádný a mezní termín odevzdání, domluvit s p. Bradou možnost zkoušky bez zápočtu (kvůli Bc studentům) a následně přemýšlet o přidání iterace (třeba i zkrácené)
  • nespoléhat na vyčtení věcí z kontextu, pocit, předpoklady a radši se na všechno vždy explicitně zeptat
  • nejasnosti, i když momentálně nepředstavují blockery, hlásit/řešit se zadavateli okamžitě místo čekání na demo
  • zákazníkovi tickety vyhodit mimo iterace (pokud to nepotřebuje on), aby nezkreslovali statistiky - pokud nejde, počítat s jejich přítomností při monitoringu pokroku

Průběh a stav projektu

  • negativa
    • komunikace ven místy pokulhává - příliš se předpokládá a usuzuje s kontextu místo explicitní dotazu/vyjasnění
  • pozitiva
    • LCA
    • komunikace uvnitř týmu ok
    • přes dolazování požadavků za pochodu (viz níže) projekt overall on-track
    • dělba práce
  • hodnocení: slušné 2

Iterace

  • negativa
    • nejasnost v prioritách
      • tým čekal na endpointy
      • podle zákazníka mohl v mezičase dělat na GUI
      • díky specializaci členů týmu a propojenosti řešení to ale brzdilo i je (nevědělo ani jaké budou vstupní/výstupní typy dat, takže GUI nešlo stavět)
      • řešení mělo být 1) jasná komunikace zákazníkovi o návaznosti prací a např. ujasnění dat pro endpointy ještě před jejich implementací, 2) prototypování - kreslení GUI, příprava toho, co na datech nestojí, 3) přeplánování podle okolností
    • burndown špatný (sráz na konci) kvůli čekání na vstupy zákazníka a plánu, který na to nereagoval (viz předchozí bod)
    • plán další iterace se zdá neúplný (myšleno v ticketech - 27h, i když ve wiki spíš jen cíle) - navíc už teď je ve skluzu
    • mírné podhodnocení odhadů
  • pozitiva
    • retrospektiva validní
    • náplň, cíle, splněny ok
  • další komentáře
    • čekání na vstupy zákazníka iteraci poznamenalo, ale nemuselo tolik
    • demo a review týden po konci iterace (časová situace zákazníka)
  • hodnocení: slušné 1,75

Technická kvalita

  • negativa
    • neni CI/CD - byl záměr, ale pro ostatní věci se nestihlo a teď už nemá cenu
      • výsledkem je ale závislost na "nezapomenutí" na ruční deploy na staging server
    • návrh GUI vznikl vnitřní diskuzí týmu na základě "dojmu" z komunikace se zákazníkem
      • obzvlášť u takto GUI-heavy projektu jsou GUI prototypy/vizualizace (byť i kreslené) velmi žádoucí --> vede na méně rozporů v představách obou stran a menší nutnosti předělávání - zpětně nemá cenu dodělávat/dodávat, když už existuje live demo
    • problém s přenositelností mezi prohlížeči - mělo být 1) riziko, 2) předmět srovnávání knihoven, 3) součást executable architecture a odstraňování technických rizik
    • iterační tag formou commit message merge commitu - obtížně by se dohledával (navíc je týden po konci iterace)
    • zápisy schůzek končí 18.4.
  • pozitiva
    • staging server s přístupem pro zadavatele
    • iterační tag alespoň existuje
    • různé významové odrážky v commit message (+,-,*)
    • zpřesnění technické specifikace
    • používání description a komentářů ticketů
    • trasovatelnost commitů
  • hodnocení: slušné 1,75

Postupy a praktiky

  • negativa
    • demo
    • křížení jazyků v commit messages (podle konvencí) občas ujede, stejně jako užívání branchí
    • některé věci se zdají, že se daly řešit dříve konkrétním dotazem na zákazníka (lze i mimo demo; např. 2 uživatelé zdánlivě se stejnými právy, return code u mazání unit, endpointy pro mazání)
    • "jak to deláme každý zvlášt" - proto je třeba se jednotit na návrzích, postupech, rozhraních atd.
    • nejasné používání typu ticketů - konvence to neřeší, většina se dá usoudit, ale ne rozdíl Enhancement vs. Feature
  • pozitiva
    • příprava schůzek na wiki
    • standupy
    • pokračování v tom, co fungovalo z minula
  • další komentáře
    • krystalizace požadavků na demu - (+) dobře že probíhá a řeší se konkrétní dotazy, (-) možné podcenění analýzy, díky které to mohlo být dříve
  • hodnocení: slušné 1,5

Použitý proces

ASWI std

Datum schůzky

27.4.2021

Hodnocení 2. iterace

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
10

Malus/Bonus

n/a

Doporučení

  • mentor se pokusí angažovat v postrčení zákazníka, který blokuje postup (čeká se dokonce i na jeho implementaci, na kterou má tým navázat)

Průběh a stav projektu

  • pozitiva
    • drtivá většina feedbacku z minula zakomponována
    • z pohledu týmu uděláno, co šlo
    • nástroje nyní používány velmi kompetentně
  • další komentáře
    • "skoro" LCA - zbývá dotažení spustitelné architektury
    • blockery ze strany zákazníka, nutnost podrobných callů (zvětšují zátěž) i čekání na implementaci z jeho strany (nejde pořádně naplánovat další iteraci)
  • hodnocení: skvělé 2,5

Iterace

  • pozitiva
    • náplň ok, vzhledem ke scopu, odhadování dobré
    • cíle splněny, retrospektiva relevantní
  • další komentáře
    • 2 úkoly přeplánovány
    • hodně stráveného času díky nutnosti velkých domluv se zákazníkem
    • na příští iteraci málo naplánováno díky čekání na vstupy od zákazníka
    • burndown ovlivněn čekáním na zákazníka
  • hodnocení: skvělé 2,5

Technická kvalita

  • negativa
    • chybí iterační tag
  • pozitiva
    • dodělán plán projektu
    • přeplánování úkolů
    • práce s úkoly obecně
    • Technická specifikace (architektura) - ERA, celkový návrh, technologie
    • napravené trasování ticket-commit
  • hodnocení: slušné 2

Postupy a praktiky

  • pozitiva
    • detailní konvence
    • z většiny dolazeny na základě feedbacku z minula
  • hodnocení: skvělé 3

Použitý proces

ASWI std

Datum schůzky

12.4.2021

Hodnocení 1. iterace

Přidáno uživatelem Petr Pícha před téměř 4 roky(ů)

Hodnocení
8

Malus/Bonus

n/a

Doporučení

  • dávat prostor po vyjádření po projití menších celků (jak zákazníkovi, tak při týmových schůzkách)
  • milníky v interní komunikaci týmu jsou zbytečné, pokud je všichni nechápou stejně
  • šablonu pro retrospektivu nebrat jako předpis, jen námět témat
  • oddělit promítání a psaní poznámek na schůzkách
  • dodělat obousměrnou vazbu commit-issue

Průběh a stav projektu

  • negativa
    • nejasná akceptační kritéria - rozlišit nutné vs. nice-to-have věci (ty druhé třeba i navrhnout sami)
  • pozitiva
    • komunikace se zadavatelem skvělá ze strany týmu
    • LCO
    • řešení staging serveru
  • další komentáře
    • zákazník pozdě reagoval, což mělo negativní dopady, viz níže
  • hodnocení: slušné 2

Iterace

  • negativa
    • v plánu na další iteraci chybí zachycení návrhu
  • pozitiva
    • relevantní cíle, splněny, náplň ok, scope ok, odhady dobré
  • další komentáře
    • burndown špatný vinou pozdní reakce zákazníka
    • baseline architektura zřejmě pokryta plánovanými implementačními úkoly na 2. iteraci - momentálně není možné zcela posoudit
  • hodnocení: slušné 2

Technická kvalita

  • negativa
    • pozdní vykazování
    • Vize obsahuje i věci více technické (diagram, rozhraní -> architektura), ale částečně dáno jednodušší prezentací
    • trasovatlenost commit-ticket jen jednostraná
    • plán projektu specifikuje jen počet iterací a data bez jejich high-level cílů
  • pozitiva
    • plán využít parent tasků, které si každý sám rozdrobí
    • Vize pokrývá všechno co má (i když možná lehce)
    • řešení staging serveru přes Open Nebula (CIV)
    • formát commit message, větve
    • používání description a komentářů
  • hodnocení: slušné 2

Postupy a praktiky

  • negativa
    • na demo neposlané podklady předem, neřešeno, co čekat příště
    • plánování nezohledňuje scope iterace
    • konvence neobsahují kategorizaci úkolů, Git konvence (, konvence kódu)
  • pozitiva
    • promítání a rekapitulace v retrospektivě
    • zapojení zákazníků do Teams a Redmine
    • průběh dema, řešené věci (problémová data, specifikace uživatelů, priority)
    • aktivní snahy o řešení problému responsivity zákazníka -> pro jistotu domluva na pravidelné schůzky na řešení problémů kažý týden + stanovení pravidelného termínu
    • aktivní účast všech členů na demu každý ve své "doméně"
    • plánování zohledňuje priority
    • posun hranice iterací z neděle na úterý adekvátní okolnostem
    • konvence obsahují filtrování meetingů, zakládání a zpracovávání issues, workflow, časosběrné úkoly, komunikaci
    • zápisy ze schůzek, knowledge base o rozhraních a knihovnách
  • další komentáře
    • plánování 3. den iterace díky neresponzivitě zákazníka
  • hodnocení: slušné 2

Použitý proces

ASWI std

Datum schůzky

24.3.2021

    (1-7/7)

    Také k dispozici: Atom