Datum: 11.4.225
Hodnocení: dobré (11b) -- pro každou z iterací, nijak významně se nelišily obsahem ani z pohledu hodnocení
Průběh a stav projektu¶
dobré (3b)
- + plán upřesněn
- + přehledná tabulka "stavu projektu" z pohledu znalosti a implementace jednotlivých funkcionalit
- 0 dosažení LCA až ve 4. iteraci u poměrně velkého a sehraného týmu je relativně pozdě, nicméně do velké míry je to dáno snahou o důkladné porozumění zadání (a existujícím částem řešení) a ověření použitelnosti technologií a architektury
Dosud strávený čas: +170 +217 hodin
Iterace¶
výborné (4b)
- + cíle v souladu s potřebami i plánem projektu
- + burndowny sice vypadají zvláštně, ale na issues se pracuje průběžně a funguje i sync týmu uvnitř i se zákazníkem během iterace
- + retrospektivy fungují
Technická kvalita¶
slušné (2b)
- + refactoring prj wiki, přehlednější
- + DSP: podrobně popsané, přehledně strukturované
- + architektura: rozumná struktura dokumentu, srozumitelný high-level diagram; zatím nejde o finální podobu artefaktu
- - Vize: Datum: 15.3.2025 Stav: čeká na potvrzení zadavatelem
- - DSP: chybí identifikace (=> trasovatelnost) požadavků, chybí prioritizace (MoSCoW anyone?) evidovány jen "minimální" požadavky ale žádné "další očekávané" či "rozšiřující", velmi málo k mimofunkčním (kategorie FURPS) a pokud tak obsahují "by měla být" :/
- - architektura: high-level overview akcentuje technologie nikoli koncepci/strukturu; chybí informace o rozhraních mezi vrstvami / komponentami (ať už API nebo datových)
- 0 architektura "nestandardně" v PDF namísto ve wiki
Postupy a praktiky¶
dobré (2b)
- + velmi přesné odhady (rozdíl estimated oproti actual na iteraci jsou malé jednotky hodin)
- + dobrá komunikace se zákazníkem
- - v plánování použity příliš velké úkoly (20h a více), diskutováno
- - v retrospektivě použito jakoby LLL ale chybí to poslední L
- 0 nejasné, jaké metody / postupy použity pro requirement analysis/management a pro tvorbu architektury
Doporučení¶
- dodržovat doporučené velikosti úkolů v iteračním plánu, viz přednášky
- jaké pohledy odráží, zahrnuje popis architektury?
- do retrospektivy zařadit i to poslední L; na následujících retro zhodnotit, jak se zadařilo u závěrů / actionable items z minulých retro (např. jestli se podařilo "zvýšit dávky cukru" a jaký to mělo efekt ;-)
Datum: 3.3.2025
Hodnocení: dobré (10b)
Průběh a stav projektu¶
výborné (3b)
- + projekt rychle rozběhnut, velký tým zřejmě slušně stmelený
- + nainicializovaný prj scope
Dosud strávený čas: 146 hodin
Iterace¶
dobré (3b)
- + dobře rozplánováno a provedeno
- 0 cíle poněkud moc podrobně rozepsány ale věcně správně
Technická kvalita¶
dobré (2b)
- + důkladně udělaný prj web v Redmine, funkční
- + identifikace a plán rizik (v rámci Vize), celkový plán projektu
- + dobře definované konvence
- - součástí Vize nemají být používané technologie nedůležité pro provoz/integraci systému nebo spolupráci s dalšími stakeholdery, naopak má být "košilka" tj. základní identifikační údaje dokumentu
Postupy a praktiky¶
dobré (2b)
- + retrospektiva dobře udělaná (sailboat)
- - customer demo neřízené nějakým sprint backlogem nebo podobným seznamem odsouhlasených cílů iterace
- - málo odlišené demo vs planning
Doporučení¶
- pro rozlišení druhů issues použít kategorie, ne stringy v hlavičce
- umět uřídit upovídaného zákazníka
Hodnocení
10¶
Doporučení¶
- probírána retrospektiva a iterační tagy
Průběh a stav projektu¶
- + LCO, LCA bude v další
- + průběžnost aktivit
- 0 půlka stráveného času po 2 iteracích - ale jsou 3týdenní a bude jich jen 5, takže to dává smysl
- 2.75b
Iterace¶
- - retrospektiva orientovaná na produkt místo procesu
- - burndown (pozdní vykozaování), estimate
- + obsah, scope
- + plán na další
- 2b
Technická kvalita¶
- + zápis z plánování a další
- + hierarchie ticketů, description a komenty
- + trasovatelnost
- + odkaz na knowledge base z PSTSP
- + pull requesty, code review, branche, trasovatelnost
- + EFREQ, min krit, plán
- - tagy
- 2.75b
Postupy a praktiky¶
- 0 roložení času mezi členy rovnoměrné, ač předměty ne
- + vyřešení většiny slabin z minula
- jinak usazené
- 2.5b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
7.4.2025
Hodnocení
8+8¶
Doporučení¶
- promyslet a určit, co znamená LCA v kontextu projektu
- hlídat strávený čas a včas jednat, pokud zdánlivě nebude dostatečný
- další review až po 5. iteraci
Průběh a stav projektu¶
- + dotažení nedostatků z minula
- - 150h stráveno na 3,5 iterace ve 4 lidech (všichni oba předměty) se zdá málo
- + LCO
- 0 "standardní" LCA nedává v kontextu projektu smysl
- + už jsou i předveditelné výstupy
- + zákazník spokojený
- 2b
Iterace¶
- - malý scope (20h ve 2., 50h ve 3.)
- + plánovaný zkrácení 2. iterace na týden kvůli okolnostem
- + obsah adekvátní, cíle
- - odhad 3. iterace je o 20% jinde než realita (ne kritické, ale ne dobré)
- - několik přeplánovaných ticketů -> nesplnění cíle 2. iterace -> nereflektováno v retrospektivě
- + plán na 4. iteraci, už lepší scope
- - pozdní logování času -> burndown -> znemožňuje efektivní řízení
- 1.5b
Technická kvalita¶
- + obecně práce s tickety
- + branche, trasovatelnost, používání workflow akcí v commit message
- - chybí iterační tagy
- + whitelist aplikace na nábor testerů
- + diagram nasazení/vývojářské infrastruktury
- + soupis požadavků, identifikátory
- + plán projektu (ještě se dovyjasňí mapování milníků)
- 2.5b
Postupy a praktiky¶
- + standupy, zápisy schůzek
- - zápisy retrospektiv se špatně hledají a nejsou moc vypovídající (nezohledňují cíle, milníky, statistiky)
- - pozor na logování času mimo iterace
- + plán absencí a deadline podle něj
- 2b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
3.4.2025
Hodnocení
8¶
Doporučení¶
- pokud tool na retrospectivy nebude dobře fungovat, RetroTool je osvědčený
- zvážit lepší zarovnání konců iterací s terínem schůzek se zákazníkem (středy)
Průběh a stav projektu¶
- - skok do implementací bez potřebného zázemí (výstupů LCO a LCA milníků)
- + aplikace rozchozená a implementovány některé základní prvky
- + komunikace a souhra ok
- 2b
Iterace¶
- + velký scope, ale plánovaný + riziko
- - v plánu další iterace chybí návrhové/architektonické kroky
- - daleko od konce iterace (i to prvně plánované)
- 2b
Technická kvalita¶
- + feature branche
- + plánuje se dokumentace
- 0 úkoly na schůzky pro každého zvlášť
- + dokumenty, konvence, odhadnuté features, zásobník na TSP2, FREQ
- - chybí plán, EFREQ, min. akc. krit.
- - neodhadnuté úkoly
- - trasovatelnost, tagy v repository
- + descriptions a komentáře ticketů
- 2b
Postupy a praktiky¶
- retro
- + start-continue-drop šablona, použití online toolu
- - nevztaženo k cílům iterace, milníkům, statistikám
- + přechod na 3-týdenní iterace
- + content
- - lehce odbíhání od tématu
- plánování
- + uvažování kapacity
- - počítat s rezervami a admin úkony
- demo
- + ukázka, feedback, min akc. krit, GDD
- + domluva kdy příště
- 0 co čekat příště (nenechat si diktovat od zákazníka - jeho priority samozřejmě zohledňovat, ale není to jediný faktor)
- ? kdo přebere správu nad repem
- 2b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
14.3.2025 (+ demo 26.3.)
Hodnocení
9¶
Doporučení¶
- v konvencích upravit formát commit message tak, aby se tvořila oboustranná vazba ticket-commit (vyzkoušet klíčová slova ve cvičném projektu)
- další review až po 4. iteraci
Průběh a stav projektu¶
- + průzkum testování, návrhy
- + dohnání casového manka
- + LCO + LCA skoro - návrhy jsou, jen ne zdokumentované
- 2.5b
Iterace¶
- + pruběžná aktivita, obsah, scope, odhad, retro ok
- - nedotažení cílu (LCA)
- 2b
Technická kvalita¶
- + komentáře změn, popisy ticketů
- + vlastní fitry
- + doplněná Vize (rizika)
- + DMS + Overleaf
- + hierarchie ticketů
- + start date/due date
- 2.5b
Postupy a praktiky¶
- 0 retro stručné
- + plánování - velká iterace -> rozhodnutí, zda prodloužit nebo zmenšit scope
- + zápisky ze schůzek
- 2b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
26.3.2025
Hodnocení
8¶
Doporučení¶
- zjistt budoucí vlastnictví repository a podle toho upravit konvence
- jakékoli vstupy nutné od třetích stran shánět co nejdříve
Průběh a stav projektu¶
- + návaznost na předchozí vývoj a repozitory (GitHub)
- + komunikace s koncovím uživatelem a získání vstupů od něj
- - mix analýzy požadavků a přípravy na implementaci -> návrhnové úkoly a potřeby z toho padají spíše mimoděk, než aby se na ně cíleně myslelo
- 2b
Iterace¶
- + náplň, objem, cíle
- + podle plánu
- 2b
Technická kvalita¶
- + GH repo z předchozího vývoje - test commit
- + konvence GH a typů ticketů
- - chybí plán (cesta přes WBS je trochu zbytečně zdlouhavá a detailní) a akceptační kritéria
- + WBS - v podstatě backlog
- není nutno rozpitvat do poslední pídě teď, ale dobré postupně
- + Vize, specifikace
- + ID položek, zvlášť když se budou používat i dále
- + UC, rizika, stakeholders, BC
- + šablony pro zápisky
- + rozumná práce s tickety
- 2.5b
Postupy a praktiky¶
- retro
- 0 nebylo moc co řešit, probrány hlaví cíle a možné postupy praktiky
- plánování
- - žádný "tah" směren na LCA výstupy
- - míchání opravdového plánování a analýz, které by měli probíhat bokem, dopředu a průběžně
- - zohledňovat kapacity, admin úkoly, schůzky
- - začínat od vytyčení cílů
- demo
- - trochu nejisté působení - může pomoct připravená agenda
- + popis stavu, prezentace výstupů, domluva na příští schůzku
- - sdělit zadavateli, co má čekat příště
- + přípravy na "testovací nasazení" (migrace většího objemu dat na novou DB)
- + zápisky schůzek
- 1.5b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
18.-19.3.2025
Hodnocení
9¶
Doporučení¶
- co nejdříve zjištovat produkční prostředí a technického správce
- vzhledem ke komunikaci s uživateli bude možná nejlepší způsob specifikace požadavků use-case scénáře (ať už v dokumentu nebo RM)
- diskuze vhodného úložiště pro artefakty
Průběh a stav projektu¶
- + komunikace, aktivní doptávání
- + viditelný zájem, snaha, motivace
- + PRI (do LCO by chyběly rizika a pár dalších drobností)
- 2b
Iterace¶
- - iterace se nemá protahovat (zapříčiněno na straně LV)
- + crisis management
- - 0. iterace nezavřená
- + náplň, odhady
- 0 některé aspekty slabší (objem), ale je první
- 2b
Technická kvalita¶
- + bude testovací prostředí
- + obecně pěkné artefakty díky TeXu
- + konvence, plán (Gantt)
- - ve Vizi chybí rizika
- 0 akceptační kritéria jsou vážně všechny funkční požadavky?
- 0 repo zatím nepoužito
- 0 backlog jako iterace
- + vlastní filtry v RM
- 2.5b
Postupy a praktiky¶
- + myšleno na zaškolení, nasazení, testy
- + zápisy schůzek
- retro
- + online tool, timeboxing, náplň
- - kontrola proti cílům, milníkům a statistikám
- plánování
- + google doc -> přenos do RM
- + náplň
- + debata o plánování schuzek
- - úkoly mají být už naspecifikované a tady se jen plánovat
- demo
- + schválení výstupů
- + postup komunikace s referenty + zasílání důležitého LV offline
- + domluva na dalších schůzkách
- 2.5b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
12.-13.3.2025
Hodnocení
10¶
Malus/bonus¶
- potenciální bonusy za Messenger plugin a knowledge base
Doporučení¶
- cokoli je třeba od zadavatele, nahánět co nejdříve
- zaznamenávat si věci na TSP2 jako budoucí základ pro požadavky
- další schůzka až po 3. iteraci
Průběh a stav projektu¶
- 0 zpožděné reakce zadavatele
- + komunikace skvělá dovnitř i ven
- + v mnoha ohledech výborný start, zodpovědný a pečlivý přístup
- - "dokonalosti" chybí jen absence seznamu požadavků a plánu
- 2b
Iterace¶
- + odhady sedí, standupy, zápisky, náplň, cíle, retro
- + rozložení zátěže, průběžná aktivita
- 2.5b
Technická kvalita¶
- + vlastní filtr a manipulace s tickety
- + používání %, komentování změn, tag na schůzky, description
- + knowledge base - GDrive + MD v GL (vlastní branch) a generování na web
- + vlastní aktivitou dohledání pluginu pro Discord pro Redmine
- + CICD, UAT (waitlist) a další testy se plánují do budoucna
- + výběr návrhových toolů
- + skvělé artefakty - rizika, rámec (Mise, BC), stakeholders, komunikační strategie, DoD
- 0 "Vize" rozdělená mezi dílčí artefakty
- - chybí zachycený seznam požadavků a plán projektu
- + využívání vztahů mezi tickety podle konvencí
- 0 i když na docs branchi to není tak závažné, použít na zautomatizování trasovatelnosti (je jen u 2 commitů) a iteračních tagů
- 3b
Postupy a praktiky¶
- + konvence - workflow, vzájemné kontroly, myšleno na tickety z vnějšku (Support)
- + retrospektiva
- + zaslání dotazů zadavateli předem
- + připravená agenda a řízení schůzek
- + připravený program, zavírání issues, řízení
- - dávat pozor, aby se vykázaný čas počítal do té iterace, ve které byl spotřebován (přesun/kopírování ticketů)
- - je důležité explicitní vyjádření ke splnění cílů/milníků
- plánování
- + probírání feedbacku od zadavatele
- + specifkace výstupu a cílu
- 0 nechat si buffer na schuzky, admin, nehody a úpravy artefaktu
- demo
- + řešení dotazů
- + plánování príští schůzky
- 0 obvykle probrat i očekávání na další iterační výstupy, ale v tomto kontextu to nedávalo smysl
- + plánuje se deployment diagram na různá prostředí, komponent diagram, instalacní manuál
- + změna délky příští iterace na týden
- 2.5b
Použitý proces¶
ASWI std
Datum schůzky¶
5.3.2025
Hodnocení
9¶
Tým a komunikace¶
- + komunikace a spolupráce
- 0 jeden člen méně času než čekáno, 2 více -> probráno, tým s tím nemá problém -> nebudeme dále řešit
- 0 obtížnost zákazníka - data pozdě, nároky na out of scope změny - (+) tým se s tím dobře vyrovnal
- 2.5b
Projekt¶
- - pomalejší rozjezd, pozdější start, díky tomu skončil projekt za deadlinem, ale srážky podle CW se neaplikují
- + tah na produktu - z části daný zákazníkovou potřebou použít už v půlce projektu
- + zákazník spokojen, produkt vyzkoušen už na 100+ reálných případech
- 2.5b
Postupy a praktiky¶
- + pozorovatelná zlepšení v průběhu
- + sběhlost části týmu ve Scrumu (z práce)
- - trochu lightweight proces, kde asi být nemusel (zápisy schůzek, retrospektivy)
- 2b
Technická kvalita¶
- - obecně artefaktů není moc, ani v moc dobré kvalitě, od zápisů schůzek se upustilo už měsíc před koncem projektu, návrh až na konci
- + naopak kvalita toho, co jde k zákazníkovi velmi dobrá
- + dobrá práce s VCS (tagy, CICD, commity, branche, merge)
- + test-fix-release smyčka ve finálních fázích projektu
- - na začátku chaos v ticketech (klasifikace atd.) -> (+) časem srovnáno
- 2b
Otázky na tým (post-mortem review)¶
- Co nevyhovovalo, nefungovalo, komplikovalo život
- GitLab, trochu "manýry" zákazníka
- V čem vidí tým největší přínos, co se naučili
- sjednocení formátu ticketů a commitů
- část týmu, která pracuje - komunikace se zákazníkem
- část, která ne - práce v týmu
Použitý proces¶
ASWI std
Artefakty předané týmem¶
- Předávací protokol - ANO
- Archiv projektu - ANO
Datum schůzky (uzávěrky)¶
13.4.2024